Latihan
1. Apa itu pemodelan grafik
Desain Permodelan Grafik adalah suatu proses penciptaan
suatu objek yang baru menggunakan software aplikasi dengan melakukan beberapa
tahap, yaitu membuat, menyimpan, dan memanipulasi model dan citra.
2. Jelaskan macam – macam pemodelan grafik
a. Motion Capture/Model 2D
Yaitu langkah awal untuk menentukan bentuk model obyek yang
akan dibangun dalam bentuk 3D. Penekanannya adalah obyek berupa gambar wajah
yang sudah dibentuk intensitas warna tiap pixelnya dengan metode Image
Adjustment Brightness/Contrast, Image Color Balance, Layer Multiply, dan
tampilan Convert Mode RGB dan format JPEG. Dalam tahap ini digunakan aplikasi
grafis seperti Adobe Photoshop atau sejenisnya.
b. Dasar Metode Modeling 3D
Ada beberapa metode yang digunakan untuk pemodelan 3D. Ada
jenis metode pemodelan obyek yang disesuaikan dengan kebutuhannya seperti
dengan nurbs dan polygon ataupun subdivision. Modeling polygon merupakan bentuk
segitiga dan segiempat yang menentukan area dari permukaan sebuah karakter.
Setiap polygon menentukan sebuah bidang datar dengan meletakkan sebuah jajaran
polygon sehingga kita bisa menciptakan bentuk-bentuk permukaan
Untuk mendapatkan permukaan yang halus, dibutuhkan banyak
bidang polygon. Bila hanya menggunakan sedikit polygon, maka object yang
didapat akan terbagi sejumlah pecahan polygon. Sedangkan Modeling dengan NURBS
(Non-Uniform Rational Bezier Spline) merupakan metode paling populer untuk
membangun sebuah model organik. Kurva pada Nurbs dapat dibentuk dengan hanya
tiga titik saja. Dibandingkan dengan kurva polygon yang membutuhkan banyak
titik (verteks) metode ini lebih memudahkan untuk dikontrol. Satu titik CV
(Control verteks) dapat mengendalikan satu area untuk proses tekstur.
c. Proses Rendering
Rendering adalah proses akhir dari keseluruhan proses
pemodelan ataupun animasi komputer. Dalam rendering, semua data-data yang sudah
dimasukkan dalam proses modeling, animasi, texturing, pencahayaan dengan
parameter tertentu akan diterjemahkan dalam sebuah bentuk output. Dalam
standard PAL system, resolusi sebuah render adalah 720 x 576 pixels.
Bagian rendering yang sering digunakan:
a. Field Rendering.
Field rendering sering digunakan untuk mengurangi strobing
effect yang disebabkan gerakan cepat dari sebuah obyek dalam rendering video.
b. Shader.
Shader adalah sebuah tambahan yang digunakan dalam 3D
software tertentu dalam proses special rendering. Biasanya shader diperlukan
untuk memenuhi kebutuhan special effect tertentu seperti lighting effects,
atmosphere, fog dan sebagainya.
d. Texturing
Proses texturing ini untuk menentukan karakterisik sebuah
materi obyek dari segi tekstur. Untuk materi sebuah object bisa digunakan
aplikasi properti tertentu seperti reflectivity, transparency, dan refraction.
Texture kemudian bisa digunakan untuk meng-create berbagai variasi warna
pattern, tingkat kehalusan/kekasaran sebuah lapisan object secara lebih detail.
e. Image dan Display
Merupakan hasil akhir dari keseluruhan proses dari
pemodelan. Biasanya obyek pemodelan yang menjadi output adalah berupa gambar
untuk kebutuhan koreksi pewarnaan, pencahayaan, atau visual effect yang
dimasukkan pada tahap teksturing pemodelan. Output images memiliki Resolusi
tinggi berkisar Full 1280/Screen berupa file dengan JPEG,TIFF, dan lain-lain.
3. Jelaskan perkembangan pemodelan grafik saat ini
Pada saat ini adanya mesin cetak dan komputer juga merupakan
dua hal yang secara signifikan mempercepat perkembangan penggunaan seni desain
grafis hingga akhirnya diterapkan dalam dunia periklanan, packaging, perfilman,
dan lain-lain. Koran, majalah, tabloid, website yang sehari-hari kita lihat
adalah produk desain grafis. Bahkan animasi Spongebob Squarepants walaupun
lebih dikenal dengan sebutan kartun yang sering kita tonton di televisi
merupakan bagian dari produk desain grafis juga. Selain itu teknik desain
bangunan atau interior ruangan yang menggunakan software seperti autocad juga
merupakan perkebangan dari pemodelan grafik saat ini.
4. Sebutkan tool – tools dalam pemodelan grafik
Aplikasi Pengolah Tata Letak (Layout)
Program ini sering digunakan untuk keperluan pembuatan
amphlet, brosur, booklet, poster, undangan dan lain yang sejenis. Program ini
mampu mengatur penempatan teks dan gambar yang diambil dari program lain
(seperti Adobe Photoshop). Yang termasuk dalam kelompok ini adalah:
Adobe FrameMaker, Adobe In Design, Adobe PageMaker, Corel
Ventura, Microsoft Publisher, Quark Xpress.
Aplikasi Pengolah Vektor/Garis
Program yang termasuk dalam kelompok ini dapat digunakan
untuk membuat gambar dalam bentuk vektor/garis sehingga sering disebut sebagai
Illustrator Program. Seluruh objek yang dihasilkan berupa kombinasi beberapa
garis, baik berupa garis lurus maupun lengkung. Aplikasi yang termasuk dalam
kelompok ini adalah:
Adobe Illustrator, Beneba Canvas, CorelDraw, Macromedia
Freehand, Metacreations Expression, Micrografx Designer, Inkscape.
Aplikasi Pengolah Pixel/Gambar
Program yang termasuk dalam kelompok ini dapat dimanfaatkan
untuk mengolah gambar/manipulasi foto (photo retouching). Objek yang diolah
dalam progam-program tersebut dianggap sebagai kombinasi beberapa titik/pixel
yang memiliki kerapatan dan warna tertentu, misalnya, foto. Gambar dalam foto
terbentuk dari beberapa kumpulan pixel yang memiliki kerapatan dan warna tertentu.
Meskipun begitu, program yang termasuk dalam kelompok ini dapat juga mengolah
teks dan garis, akan tetapi dianggap sebagai kumpulan pixel. Objek yang diimpor
dari program pengolah vektor/garis, setelah diolah dengan program pengolah
pixel/titik secara otomatis akan dikonversikan menjadi bentuk pixel/titik. Yang
termasuk dalam aplikasi ini adalah:
Adobe Photoshop, Corel Photo Paint, Macromedia Xres,
Metacreations Painter, Metacreations Live Picture, Micrografx Picture
Publisher, Microsoft Photo Editor, QFX, Wright Image, Pixelmator, Manga studio,
Gimp dan Pos Free Photo Editor.
Aplikasi Pengolah Film/Video
Program yang termasuk dalam kelompok ini dapat dimanfaatkan
untuk mengolah film dalam berbagai macam format. Pemberian judul teks (seperti
karaoke, teks terjemahan, dll) juga dapat diolah menggunakan program ini.
Umumnya, pemberian efek khusus (special effect) seperti suara ledakan, desingan
peluru, ombak, dan lain-lain juga dapat dibuat menggunakan aplikasi ini. Yang
termasuk dalam kategori ini adalah:
Adobe After Effect, Power Director, Show Biz DVD, Ulead
Video Studio, Element Premier, Easy Media Creator, Pinnacle Studio Plus, WinDVD
Creater, Nero Ultra Edition dan Camtasia Studio
Aplikasi Pengolah Multimedia
Program yang termasuk dalam kelompok ini biasanya digunakan
untuk membuat sebuah karya dalam bentuk Multimedia berisi promosi, profil
perusahaan, maupun yang sejenisnya dan dikemas dalam bentuk CD maupun DVD.
Multimedia tersebut dapat berisi film/movie, animasi, teks, gambar, dan suara
yang dirancan sedemikian rupa sehingga pesan yang disampaikan lebih interktif
dan menarik. Yang termasuk dalam kelompok ini adalah:
Macromedia, Macromedia Authorware, Macromedia Director,
Macromedia Flash, Multimedia Builder, Ezedia, Hyper Studio dan Ovation Studio
Pro
Pengolah 3 dimensi
Contohnya : Xara 3D, 3Ds Max, Houdini, Lightware, Blender,
Pixar, Maya, Poser, AutoCad dan Zmodeler
Software tipografi
Fontographer dan AMP Font Viewer
1. What is the modeling graph
Graphic design modeling is a process of creating a new object using a software application to perform several stages, ie create, store, and manipulate models and images.
2. Describe the kind of - kind of graphic modeling
a. Motion Capture / Model 2D
That is the first step to determine the shape of the object model to be built in 3D. The emphasis is an object in the form of facial images that have formed the color intensity of each pixel with the method of the Image Adjustment Brightness / Contrast, Color Balance Image, Layer Multiply, and display Convert RGB mode and JPEG formats. In this stage the use of graphics applications such as Adobe Photoshop or the like.
b. Basic 3D Modeling Methods
There are several methods used for 3D modeling. There is a type of object modeling methods that are tailored to their needs as with nurbs and polygons, or subdivision. Modeling polygon is a triangle and a rectangle shape that determines the area of the surface of a character. Each polygon determine a flat surface by putting a line polygon so that we can create new forms of surface
To obtain a smooth surface, it takes a lot of areas of polygons. If only use a polygon, then the object will be divided into a number of fractions obtained polygon. While Modeling with NURBS (Non-Uniform Rational Bezier spline) is the most popular method to build an organic models. Nurbs curves to be formed by only three points only. Compared with polygon curve that requires a lot of points (vertices) of this method makes it easier to control. One point CV (Control vertex) can control one area to the texture.
c. Rendering process
Rendering is the process by the end of the whole process of modeling or computer animation. In rendering, all the data that is already included in the process of modeling, animation, texturing, lighting with certain parameters to be translated into a form of output. In the standard PAL system, a rendering resolution is 720 x 576 pixels.
Part rendering is often used:
a. Field Rendering.
Field rendering is often used to reduce the strobing effect caused by the rapid movement of an object in the video rendering.
b. Shader.
Shader is an additional 3D software used in particular in the process of rendering special. Usually shaders required to meet the specific needs of special effects such as lighting effects, atmosphere, fog and so on.
d. texturing
This texturing process to determine Characteristics of a material object in terms of texture. For a material object can be used application specific properties such as reflectivity, transparency, and refraction. Texture can then be used to create a variety of colors-pattern, level of smoothness / roughness of an object layer in more detail.
e. Image and Display
Is the end result of the whole process of modeling. Usually modeling objects into the output is in the form of an image for correction needs coloring, lighting, or visual effects are included in the modeling teksturing stage. The output images have high resolution ranging from Full 1280 / Screen include files with JPEG, TIFF, and others.
3. Describe the development of the current graph modeling
At this time of the printing press and computers also are two things that significantly accelerate the development of the use of graphic design art until it is applied in the world of advertising, packaging, film, and others. Newspapers, magazines, tabloids, websites everyday we see is graphic design products. Spongebob Squarepants animation even though better known as the cartoons that often we watch on television is part of graphic design products as well. In addition, the technique of building or interior design that uses software such as AutoCAD is also a perkebangan of modeling the current chart.
4. Identify tools - tools in modeling graph
Application Processing Layout (Layout)
This program is often used for making amphlet, brochures, booklets, posters, invitations and other similar. The program is able to adjust the placement of text and images taken from other programs (such as Adobe Photoshop). Are included in this group are:
Adobe FrameMaker, Adobe In Design, Adobe PageMaker, Corel Ventura, Microsoft Publisher, Quark Xpress.
Application Processing Vector / Line
Programs included in this group can be used to create images in the form of vector / line so often referred to as the Illustrator program. All the objects that produced a combination of several lines, either straight or curved lines. Applications that are included in this group are:
Adobe Illustrator, Beneba Canvas, CorelDraw, Macromedia Freehand, MetaCreations Expression, Micrografx Designer, Inkscape.
Pixel Processing Applications / Image
Programs included in this group can be used for image processing / manipulation of images (photo retouching). Objects are processed in the program-the program is considered as a combination of points / pixels that have a certain density and color, for example, photos. Image in the image formed of a set of pixels that have certain density and color. Even so, the program included in this group can also process text and lines, but is considered as a collection of pixels. Objects that are imported from vector processing program / line, after being processed by the program processing pixel / point will automatically be converted into the form of pixel / point. Are included in this application are:
Adobe Photoshop, Corel Photo Paint, Macromedia XREs, MetaCreations Painter, MetaCreations Live Picture, Micrografx Picture Publisher, Microsoft Photo Editor, QFX, Wright Image, Pixelmator, Manga Studio, Gimp and Pos Free Photo Editor.
Application Processing Film / Video
Programs included in this group can be used to process the film in various formats. Giving the title text (such as karaoke, subtitles, etc.) can also be processed using this program. Generally, the provision of special effects (special effects) like the sound of explosions, bullets whistle, waves, etc. can also be created using this application. Are included in this category are:
Adobe After Effects, Power Director, Show Biz DVD, Ulead Video Studio, Element Premier, Easy Media Creator, Pinnacle Studio Plus, WinDVD Creater, Nero Ultra Edition and Camtasia Studio
Multimedia Processing Applications
Programs included in this group are usually used to create a masterpiece in the form of promotion Multimedia, company profiles, and the like, and is packaged in a CD or DVD. Multimedia may include film / movie, animation, text, images, and sound dirancan such a way that the message is more interactively and interesting. Are included in this group are:
Macromedia, Macromedia Authorware, Macromedia Director, Macromedia Flash, Multimedia Builder, Ezedia, Hyper Studio and Ovation Studio Pro
3-dimensional processing
Examples: Xara 3D, 3ds Max, Houdini, Lightware, Blender, Pixar, Maya, Poser, AutoCad and Zmodeler
software typography
Fontographer and AMP Font Viewer
Sumber :
Tidak ada komentar:
Posting Komentar